10 November 2014

Aku ... kerap buang air kecil

Asslamulaikum..

Okey mungkin ada yang tertanya pasal entry aku nie kan .. haha .. adeh sebenarnya aku
tak larat dah setiap minit mesti ke toilet untuk membuang air kecil . bila di tahan dari
terkucil mesti buah pinggang aku mcm sakit .. aku sbnarnya dah naik segan hendak  ke toilet
sebb mesti kwan opismate akan pandang aku semacam je .. hehe ( perasaan kuat aku nie) . sampai
satu toilet itu diaorg kata itu toilet aku .. hahaha x lawak  okey .. Aku memang ada masalah
dengan pundi kencing itu sebabnya aku kerap membuang air kecil , tapi aku pernah jumpa doctor
malah doctor kata penyakit itu normal sangat , cuma kurangkan minum kafein tapi masalahnya
aku mmg x minum minuman berkefin spt kopi , aku cuma minum milo dan banyak minum
air kosong je  tapi itu lah pelik kenapa aku kerap sangat membuang air kecil ..

tengah2 kebosanan diopis ini aku taip kat google cari  penyakit aku nie " kerap kencing" so
aku nak kongsi sedikit lah yang copy dkt google nie ..sebagai ilmu pengetahuan aku dan jugak
rakan2 blogger aku yang lain..



Punca-punca kerap kencing wanita dan ubat semula jadi
Ramai wanita berurusan dengan masalah kerap kencing yang menyusahkan terutama pada waktu malam. Kencing adalah satu proses semulajadi yang mana badan membaling keluar cecair sisa tetapi kerap kencing di kalangan wanita kadang-kadang boleh menjadi sesuatu yang membimbangkan. Pundi kencing yang berkontraksi mungkin mempunyai gejala-gejala lain seperti pembakaran sensasi atau sakit yang berkaitan dengannya dalam beberapa kes. Perjalanan yang kerap ke bilik mandi boleh menjadi sumber rasa malu dan kesulitan kepada wanita.
Sebab-sebab – ada boleh menjadi banyak sebab yang membawa kepada keadaan ini di kalangan wanita. Diantara punca-punca kencing yang kerap di kalangan wanita adalah seperti berikut:
1. Hormon perubahan: Wanita mengalami perubahan hormon pada banyak peringkat hidup mereka. Apabila berlaku perubahan hormon atau ketidakseimbangan ini, beberapa kesan sampingan berlaku terlalu. Semasa kehamilan dan menopaus, perubahan dalam paras hormon boleh mengurangkan keupayaan pundi kencing untuk meregangkan itu menyebabkan kencing yang kerap di kalangan wanita.
2. Saluran kencing jangkitan: Jangkitan ini biasa dilihat di kalangan wanita dan ia menyebabkan dorongan untuk membuang air kecil kerap kadang-kadang ditemani oleh kesakitan dan Bahang.
3. Penyakit: Penyakit beberapa punca mungkin menjadi punca keadaan ini. Penyakit-penyakit seperti ketumbuhan rahim, penyakit ovari, penyakit-penyakit kronik buah pinggang dan kencing manis boleh constrict pundi kencing mengakibatkan rasa atau dorongan untuk membuang air kecil yang kerap.
4. Halangan: Batu-batu dalam buah pinggang atau pundi hempedu boleh menyebabkan halangan dalam membuang air kecil itu menyebabkan dorongan kerap kencing. Walaupun dalam kehamilan, rahim mengembangdan menjadikan kencing sukar dan kerap.
5. Air: Minum terlalu banyak air juga merupakan satu punca kencing kerap di kalangan wanita. Apabila pundi kencing penuh untuk kapasiti, salah satu perlu ia kosong.
Sebab-sebab lain mungkin mempunyai sista ovari, peningkatan tahap kalsium, tekanan darah tinggi, kegagalan buah pinggang yang kronik dan sebab-sebab yang kadang-kadang psikologi seperti tekanan dan kebimbangan.
Keadaan ini boleh diubati dengan membuat beberapa perubahan gaya hidup tanpa sebarang ubat-ubatan. Makanjenis makanan yang betul dan mengelakkan alkohol dan minuman caffeinated boleh dapat banyak. Cara untuk merawat keadaan ini adalah dengan menggunakan ubat semula jadi.
Ubat semula jadi – kerap kencing di kalangan wanita boleh diubati dengan menggunakan ubat-ubatan semulajadi ini:
1. Pengambilan jus kranberi adalah berkesan dalam merawat jangkitan-jangkitan buah pinggang.
2. Vitamin C: makan makanan dan buah-buahan yang kaya dengan vitamin C untuk mengelakkan jangkitan bakteria yang boleh menyebabkan kerap membuang air kecil.
3. Latihan: Lakukan senaman yang menguatkan otot dan Kesihatan pundi kencing.
4. Jus: Jus lobak merah dan anggur membantu membersihkan saluran kencing.
5. Elakkan minuman tinggi gula dan minuman caffeinated.
6. Elakkan pengambilan air dan cecair lain sebelum tidur.
7. Makan yogurt dengan kerap yang mengandungi bakteria baik yang diperlukan oleh badan kita.
8. Labu benih adalah kaya dengan asid lemak yang mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan pundi kencing.
9. Herba St John’s Wort adalah berkesan dalam keadaan kencing yang kerap di kalangan wanita.
10. Makan makanan yang tinggi serat dan mengelakkan makanan yang diuretik.
11. Kegels latihan membantu untuk menguatkan otot pelvis untuk mengawal pundi kencing dan mengurangkan kepentingan untuk membuang air kecil.
Ubat-ubat yang mudah dan semulajadi seperti ini di atas dapat membantu anda mengatasi keadaan kencing yang kerap di kalangan wanita.

Jika anda mengalami masalah jangkitan kuman dalam pundi kencing, perbuatan kerap ke tandas adalah salah satu simptom jangkitan kuman pada saluran kencing. Tanda-tanda lain ialah kencing pedih, panas, sakit pada ari-ari dan kadang kala demam.
Bagaimanapun, jika anda sudah mengambil antibiotik dan jangkitan kuman sudah dirawat tetapi masih kerap kencing, anda mungkin mengalami masalah yang dikenali sebagai pundi kencing terlalu aktif atau overactive bladder. Masalah ini boleh bersifat sementara selepas jangkitan kuman dan boleh berlanjutan. Masalah ini kerap melanda golongan muda terutama wanita. Ia juga boleh melanda warga emas yang mempunyai masalah pembesaran kelenjar prostat.
Antara simptom pundi kencing aktif ialah:
  • Kerap kencing (lebih lapan kali sehari)
  • Tidak dapat menahan kencing
  • Sakit pada bahagian bahagian ari-ari apabila menahan kencing
  • Mengalami kebocoran air kencing apabila menahan kencing
Masalah ini timbul akibat pundi kencing yang tidak berupaya menakung air kencing pada kapasiti normal. Untuk pengetahuan saudara, pundi kencing boleh menakung sebanyak 300 hingga 350 mililiter (ml) air kencing sebelum seseorang terasa mahu membuang air kecil.
Bagi masalah pundi kencing aktif, pundi kencing hanya mampu menakung 100 ml air kencing atau kurang daripada jumlah itu. Sebelum diagnosis overactive bladder dilakukan, seseorang pesakit perlu menjalani ujian air kencing untuk memastikan tiada masalah jangkitan kuman pada pundi kencing yang boleh mempunyai simptom sama.
Pesakit juga perlu mengisi bladder diary iaitu mencatatkan jumlah air yang diminum, waktu air diminum, masa untuk pergi kencing dan jumlah air kencing yang keluar. Dalam diari ini, pesakit juga perlu beritahu apakah berlaku masalah kebocoran kencing apabila kencing ditahan.
Lazimnya, bladder diary ini perlu dibuat dalam masa tiga hari. Ada pelbagai ubatan yang boleh digunakan untuk merawat pundi kencing aktif. Rawatan ubatan yang paling kerap digunakan di Malaysia adalah penggunaan ubat yang dikenali sebagai Tolteradine atau Detrusitol.
Selain dari itu pesakit juga dinasihat mengamalkan senaman kegel untuk menguatkan otot pelvic. Minuman yang mengandungi kafein seperti kopi perlu dielak. Pesakit juga akan diajar teknik menahan dan menjarakkan masa ke tandas.
 okey sampai di sini celoteh saya . moga kita akan berjumpa lagi di dalam entry yang lain

No comments: